Next revision Both sides next revision
jaarverslag_2015 [2016-11-05 20:21]
jaarverslag_2015 [2016-11-05 20:24]
  \\  \\
 **4. Congres 2015** \\ **4. Congres 2015** \\
-De vereniging congresseerde op 28 november 2015 dus in de Sint-Aldegondis-kerk in As. Het thema was: "​Dialecten,​ namen en geschiedenis in de Oeter- en Ittervallei"​. Er waren een 80-tal bezoekers, wat meer is dan gemiddeld. Ook de persaandacht en -berichtgeving waren bevredigend te noemen. Er waren taalkundige lezingen door dr. Victor Mennen (over waternamen),​ lic. Jan Segers (over gehuchtnamen) en lic. Dorothée Janssen (over het Opglabbeker dialect). Twee medewerkers van Mijn-Erfgoed spraken over de mijnterminologie. Het congres werd afgesloten met een receptie verzorgd door de Sint-Aldegondiskring en Veldeke As-Niel in het kerkje. Stan Mardaga bracht hierbij dialectpoëzie. Voor de medewerkers aan het congres was er na afloop een diner in hotel Stiemerheide in Genk. Voor meer details, zie het congresverslag ​hierna. \\+De vereniging congresseerde op 28 november 2015 dus in de Sint-Aldegondis-kerk in As. Het thema was: "​Dialecten,​ namen en geschiedenis in de Oeter- en Ittervallei"​. Er waren een 80-tal bezoekers, wat meer is dan gemiddeld. Ook de persaandacht en -berichtgeving waren bevredigend te noemen. Er waren taalkundige lezingen door dr. Victor Mennen (over waternamen),​ lic. Jan Segers (over gehuchtnamen) en lic. Dorothée Janssen (over het Opglabbeker dialect). Twee medewerkers van Mijn-Erfgoed spraken over de mijnterminologie. Het congres werd afgesloten met een receptie verzorgd door de Sint-Aldegondiskring en Veldeke As-Niel in het kerkje. Stan Mardaga bracht hierbij dialectpoëzie. Voor de medewerkers aan het congres was er na afloop een diner in hotel Stiemerheide in Genk. Voor meer details, zie het [[http://​www.vldn.be/​congresverslag_2015|congresverslag]]. \\
 Dit congres werd voorbereid op de bestuursvergaderingen van 10 januari, 16 mei en 12 september 2015. \\ Dit congres werd voorbereid op de bestuursvergaderingen van 10 januari, 16 mei en 12 september 2015. \\
 Tijdens het congres werd bekendgemaakt dat de vereniging haar volgende congres samen met Veldeke zal organiseren,​ dit naar aanleiding van het 90-jarig bestaan van Veldeke Limburg en het 40-jarig bestaan van de VLDN. \\ Tijdens het congres werd bekendgemaakt dat de vereniging haar volgende congres samen met Veldeke zal organiseren,​ dit naar aanleiding van het 90-jarig bestaan van Veldeke Limburg en het 40-jarig bestaan van de VLDN. \\